Över en natt förändrades livet för tusentals människor i Sverige. Corona-pandemin slog undan fötterna på hela hotell- och restaurangbranschen.
– På två dagar tappade vi 95 procent av bokningarna. Jag har aldrig varit med om maken, säger Mikael Biberg, vice vd på Sigtuna Stadshotell.
– Men vi hittade en lite oväntad väg ut ur krisen och nu väljer vi att gasa.
Stadshotellet i Sigtuna byggdes redan 1909 och placerades på en fantastiskt vacker plats med magisk utsikt över Mälarens inlopp. Under åren har det femstjärniga hotellet varsamt renoverats och välkomnat många storheter såsom Fritiof Nilson Piraten, Pakistans tidigare president Bhutto och kung Gustav V.
Hotellet har genom åren har blivit en populär mötespunkt för konferenser, men även för privatpersoner som vill komma ifrån och unna sig mysigt boende, utsökt service och fantastisk mat.
”Tappade 95 procent”
Men allt detta förändrades när covid-19-pandemin slog så skoningslöst mot många näringsidkare i Sverige, och då främst inom hotell- och restaurangbranschen.
Sigtuna Stadshotell drabbades hårt och har drastiskt tvingats skära ner på sin personal.
– Det gick så himla snabbt när Coronapandemin slog till. På två dagar tappade vi 95 procent av alla bokningar två månader framåt och så fortsatte det, säger Mikael Biberg, vice vd på Sigtuna Stadshotell.
– När det gäller konferenser, som är det som vi lever på, har vi inget bokat förrän i augusti.
Och när det gäller privata bokningar för övernattningar och middagar är siffrorna lika dystra.
Varsel och korttidspermittering
Tappet av hotellbesökare och därmed också intäkter tvingade Sigtuna Stadshotell att varsla och korttidspermittera många av sina arbetare. Det har också gjort att fokus har skiftat från ett konferenshotell till att de nu riktar sig mer mot privatmarknaden. Lägre beläggning på hotellet har också lett till lägre priser på rummen.
– Vi har försökt mycket för att kunna gå runt. Vi hyr bland annat ut rum som kontor på vardagarna till personer som behöver komma hemifrån, men inte kan eller vill åka till kontoret. Då kan man hyra ett rum och äta lunch hos oss. Det handlar inte om några stora intäkter, men vi har flera personer i veckan som kommer hit och då har ju våra kvarvarande medarbetare saker att göra också, säger Mikael Biberg.
Öppet hela säsongen
Pandemin och den rekommenderade isoleringen i Sverige har dock gett Sigtuna Stadshotell ett litet uppsving på luncher under vardagar och man har dessutom även märkt en väsentlig ökning av take away den senaste tiden.
– Det är ju väldigt roligt att folket i Sigtuna fortfarande stödjer oss, säger Mikael Biberg.
I dagarna drar Mikael Biberg och hans kollegor upp riktlinjerna för sommaren och planen i år är att Stadshotellet ska vara öppet hela sommaren för besökare.
– Det brukar vi inte ha, men med tanke på att situationen i Sverige troligtvis kommer att hålla i sig ett bra tag så kommer svenskarna kanske utforska sitt eget land mer i sommar och då vill vi verkligen kunna välkomna besökare till vårt anrika och femstjärniga hotell, säger Mikael.
Men allt är inte bara mörker för Mikael Biberg och Sigtuna Stadshotell.
I krisen har förutom kreativa lösningar för verksamheten även en ny möjlighet öppnat sig för att locka besökare.
Fyllt hotellet med nytt samarbete
– Istället för att lägga oss på rygg och vänta har vi hittat en lösning, ett samarbete som har en stor del i att vi nu har fyllt lördagarna på hotellet och restaurangen. Det är väldigt positivt, säger Mikael.
Lösningen – så här i Coronatiderna när allt fler tillbringar tid hemma och framför datorn eller mobiltelefonen – var marknadsföring i sociala medier.
Tack vare optimering av hemsidan och bokningsdelen, och annonser på framförallt Facebook blev hotellet fullbokat tre helger framåt efter bara tio dagars samarbete.
– Jag ska ärligt säga att jag var väldigt skeptisk innan vi började. Vi har ju arbetat med Facebook och sociala medier tidigare och inte märkt av så stor effekt. Men nu ser man vilken skillnad det är att ta in företag som verkligen vet hur man arbetar för att skapa effekt, säger Mikael Biberg, vice vd på Sigtuna Stadshotell och fortsätter:
– Det handlar om så mycket mer än att bara lägga ut något på Facebook, det gäller att ha en strategi, optimera mot rätt målgrupp, att använda rätt formuleringar och så mycket mer.
”Långsiktigt samarbete”
Och tack vare samarbetet har nu Sigtuna Stadshotell fått luft under sina vingar och vågar se framåt igen.
– Detta har gjort att vi nu kan gasa oss ur krisen och vi har en positiv anda i företaget. Det har fallit väldigt bra ut och vi har fått ut Sigtuna Stadshotells erbjudanden till betydligt fler än vad vi kunnat tidigare, säger Mikael Biberg, vice-vd på Sigtuna Stadshotell och avslutar:
– Jag skulle definitivt rekommendera andra hotell och restauranger – och företag i andra branscher också – att prova. För oss har det inneburit jättemycket och vi har till och med börjat planeringen med att skapa ett långsiktigt samarbete med företaget.